Mitt liv i London

Bildbomb och lite annat.

Jag hade skrivit ett jätte långt inlägg i fredags om vad vi hade gjort den dagen men internet uppkopplingen fungerade inte så kunde inte publicera inlägget, så istället för att skriva ett nytt långt inlägg om fredagen så får ni se en massa bilder från i fredags istället.

Vi gick förbi en jätte söt godisbutik, finns så otroligt fina små butiker här. Vi gick aldrig in men någon annan dag kanske.

Vi tog en tur inne på M&M butiken, kan inte förstå att det går in så mycket människor i en butik! Det var galet och ljudnivån var extrem, det gick inte att höra vad någon sa. Men jag tycker ändå att det är en häftig affär, tre våningar med bara M&M saker.

I fredags så fick vi även en guidad tur genom en del av London av Malins kompis Rasmus som bott här ett tag redan, vi spenderade förmiddagen på Svenska Kyrkan där vi fikade med kanelbullar och saft, inte överallt i London man kan få det. Vi ska nog även dit på onsdag för då hade dom en ungdomskväll för svenska ungdomar som bor i London.

Sen blev det en tur till Regent´s Park, vilket jag tyckte var toppen för då fick jag se min skola! Helt sjukt att jag ska gå där ett år. Parken var i alla fall otroligt fin, väldigt grön och väldigt mysig.

Och här är min nya skola! Här ska jag spendera mina dagar under året, kan inte vänta, vill att skolan ska börja nu fast jag vill inte veta hur nervös jag kommer vara den 9 september när det faktiskt drar igång på riktigt.

Så det var några bilder ifrån våran fredag men igår hände ändå det mest intressanta och roliga, vi har en lägenhet!!På tisdag får vi tillgång till lägenheten och då kommer även en städfirma och städar den, sen är den vår! Ska bli så skönt att flytta in i en lägenhet och lämna vandrarhemmet, längtar så mycket efter ett eget kök och ett eget badrum, det börjar bli jobbigt att dela med så pass många människor, men några dagar kvar sen så är vi inne i vår egen lägenhet. Känns galet att tänka att man har en lägenhet i London och att vi faktiskt bor här nu, känns fortfarande som att vi bara är här på semester.
Men idag så blir det en vilodag, vi kom hem klockan 05:00 imorse efter en kväll/natt med Rasmus och hans kompisar, halva gänget tappade vi bort i början av kvällen och dom stack tydligen till någon klubb medan vi andra mest bara gick omkring. Vi skulle ha varit hemma runt 03:30-04:00 om det inte hade varit så att vi gick och pratade och missade vägen vi skulle ha gått in på för att kunna ta bussen så vi gick istället. Jag kan ju säga att jag har smått ont i fötterna efter dessa dagar och speciellt efter igår kväll/natt, undrar hur långt vi har gått egentligen, skulle ha varit intressant att ha en stegmätare. Men som sagt, våra söndag kommer bestå av vila, film, godis och läsa böcker. Jag tycker det känns jätte stressigt att vila en hel dag för som sagt så känns det som att vi är här på semester och då känns det som att man inte kan ligga och vila en hel dag så jag måste påminna mig själv om att vi faktiskt bor här nu, vi kan vila en hel dag utan att det gör något.

Då har livet i London börjat

Första dagen i London vilket också betyder första inlägget här på bloggen!

Nu har alltså mitt London liv börjat, känns väldigt roligt och spännande men på samma gång jobbigt. Själva resan hit gick i alla fall väldigt bra, inga problem med flyg eller något sådant, landade precis på minuten som vi skulle men det blev en väldigt tråkig flygresa hit, att flyga själv var inte så roligt men sen så satt jag också i mitten mellan två stycken som satt och sov (och snarkade) hela resan. Innan jag hade gått på planet så hade jag börjat prata med en svensk familj som skulle till London för försa gången, alla i den familjen var jätte trevliga och jag hade hoppats att hamna med någon av dom men nej, dom hamnade på redan bakom mig medan jag satt brevid två som sov, men men, bara ett två timmars flyg i alla fall.  Sen när jag klivit av så kom ett problem, att hitta taxichauffören på Heathrow som skulle köra mig till hotellet. Det fanns så många människor från olika taxibolag så det var bara en enda klump med namnskyltar men efter ca 15 minuters letande så hittade jag i alla fall rätt och så bar det av mot bilen och sen vidare mot hotellet. Själva resan till hotellet var lite intressant, hade nog världens tråkigaste chaufför, han sa ingenting och frågade man något så svarade han knappt och sen så började han prata med sin syster, med högtalare på dessutom!
Trafiken i London är också ganska intressant, dom kör som galningar och blinkers verkar dom inte ha hört talas om och en massa bussar och bilar körde mittemellan två olika filer, glad att jag inte ska köra här. Övergångsställen verkar dom inte heller vara så förtjusta i här, folk springer över gatan lite var som helst och bilar tutar och bara kör, inte företräde här eller!

Men nu känns det som att jag klagar rätt så mycket, vilket jag inte menar att göra för jag, Malin och Felicia har det jätte bra här! Människorna är hur trevliga som helst (förutom taxichauffören då) och hjälper så gärna till, sen så är det nog ganska uppenbart att vi är turister för vi springer runt med kartor och pekar åt alla håll och kanter och är det något människorna i London är vana med så är det ju turister. När vi först kom hit så verkade hotellet vara väldigt dåligt och i dåligt skick men ju mer tid man spenderar här ju bättre känns det, personalen är som sagt trevlig och visst, sängen knakar och låter men den är faktiskt väldigt skön (vilket vi upptäckte efter att vi lyckats tagit en två timars ofrivillig tupplur)

Under dagen så har vi varit på en lägenhetsvisning som gick väldigt bra, lägenheten var jätte fin och i väldigt bra skick och låg dessutom lokalt i South Hamstead. Vi får nog ändå fundera lite till och också prata med dom svenska tjejerna som bor där nu, det fanns nämligen bara två sovrum och vi är tre stycken så vi får se hur vi gör med den lägenheten. Imorgon blir det i alla fall att leta vidare efter ett boende, till den 9 september så måste jag i alla fall ha hittat något boende för då börjar ju skolan och då vill jag ha ordning på allt sådant. Så blir att leta överallt efter någonsans att bo, imorgon ska vi faktiskt träffa en restaurang ägare som också hade lägenheter att hyra ut och se om han har något att erbjuda. Vi hittade honom på genom en kille som jobbade i en liten kiosk där vi köpte vatten och läsk, han frågade vart vi var ifrån och när vi sa att vi var från Sverige och tänkte stanna här en längre tid så tipsade han oss om honom, så det lönar sig att prata med folk!

Efter en lång dags resande och upptäcktsfärd i London så var alla vi tre rätt så trötta så när vi väl var på hotellet så somnade vi och vaknade inte förrän runt 7 tiden. Trötta och slöa (och med värkande fötter och ben) så tog sig jag och Malin ner till Baker Street som ligger otroligt nära hotellet och där det fanns en massa matställen, där hittade vi ett jätte mysigt italienskställe som dessutom inte var så farligt dyrt, blev pizza och pasta som första middag i London. Vi hittade även ett Starbucks på samma gata så det blir ett besök där imorgon bitti innan vi drar igång dag nummer två här i London.

Nu så är klockan 22:21 och vi alla tre sitter i våran trevåningssäng (japp, trevångingssäng) och två av oss bloggar medan den andra skriver CV och precis utanför fönstret så kör en massa ambulanser förbi i full fart och med blåljus på. Dom verkar ha otroligt mycket olyckor här i London för det hörs en ambulans varannan minut! Men nu ska vi sova och göra oss redo för dagen imorgon, då blir det att köpa lite saker som behövs (handduk och sådana saker), träffa han som har lägenheterna, upptäcka området ännu mer och även en tur in till Oxford Street och se lite av det innan vi gör något seriöst igen. Planerar även att gå till Regent´s Park imorgon så imorgon kanske jag äntligen får se skolan jag ska gå i året framöver! Längtar tills det drar igång.

Men det var vår första dag i London, väldigt lyckad måste jag säga, det är verkligen otroligt mysigt här. Jag kommer nog att trivas bra i den här staden när vi väl hittar en lägenhet. Men jag måste ju säga att det känns konstigt att tänka att man inte bara är här på semester utan faktiskt ska bo här, känns som att jag kommer vara hemma i min egna säng om en vecka men det kommer jag inte. Undra hur lång tid det kommer ta innan man slutar känna sig som en turist här.

Malin på den mysiga restaurangen vi hittade, vi kom överens om att imorgon får vi nog köpa mat och laga själva här i hotellets kök, kommer bli väldigt dyrt annars och vi har inte riktigt så mycket pengar, en student och två som letar arbete, då får man snåla med pengarna!